Om oss

Vi er en del av pulsen i Oslo

I Oslo Taxi har vi en visjon om at vi har plass til alle. Det betyr at vi tar vårt samfunnsoppdrag på alvor og skal være en viktig del av kollektivtransporten.

Eldst og størst i Oslo

Oslo Taxi ble etablert som Den kommunale bilcentral allerede i 1921. Dette gjør oss til en av de eldste taxisentralene i Nord-Europa. Med 50 % av løyvene i Oslo har vi den klart største bilparken av alle sentralene i Oslo og Akershus, og årlig kjører vi nærmere 5 millioner turer.

Selskapet har ca. 195 ansatte, nærmere 3000 tilknyttede sjåfører og har inngått avtaler med over 350 bedrifter i tillegg til offentlig sektor. Oslo Taxi er ISO-sertifisert etter den nye ISO-standarden ISO 9001:2015, og miljøsertifisert etter ISO 14001:2015. 

God kvalitet skal sikre kundenes interesser

Vi oppnår hvert år en meget høy kundetilfredshet fordi våre biler og sjåfører holder høy standard og er underlagt strenge interne krav. Vi intervjuer alle som ønsker å bli sjåfør i Oslo Taxi for å kvalitetssikre at de er egnet til å ta godt vare på våre kunder.

Siden august 2014 har vi takket nei til 30 % av søkerne som ønsket å bli sjåfør hos Oslo Taxi basert på dette intervjuet. En sjåfør som allerede har fått Politiets kjøreseddel må likevel gjennom vårt kursløp som består av ny kjennskapsprøve, kjøretest, dokumentert språkforståelse og et to ukers langt taxikurs.

Kart Kontakt Oss

Kontakt oss

Trondheimsveien 100

Postboks 6538 Rodeløkka, 0501 Oslo

 

Bestilling: 02323 / 22 38 80 90, døgnåpent

 

Sentralbord: 22 38 86 00

Åpningstider hverdager: 08.00-15.30
Åpningstider juni-august: 08.00-15.00
Åpningstider romjul: 10.00-15.00

 

Kundeservice: 22 38 80 90

 

Ros, klager eller andre forespørsler?

Forespørsel: firmapost@oslotaxi.no
Ros: ros@oslotaxi.no
Klage: klage@oslotaxi.no

Pressehenvendelser?

Ta kontakt med Tonje Grave, Konsernsjef i Oslo Taxi SA. 

Kvalitet, miljøpolicy og vilkår

Les mer om våre kvalitetssystemer

Vi skal levere taxitjenester etter verdiene likeverd, effektivitet og redelighet 

Skulle du mot formodning oppleve hendelser som ikke er i tråd med dine forventninger oppfordrer vi deg til å kontakte oss. Vår kvalitetsavdeling behandler slike henvendelser, og innspillene fra kundene bruker vi i kursingen vår for å ytterligere forbedre våre tjenester. For raskere saksbehandling oppgi turens dato, klokkeslett og løyvenummer (taklampenr). Denne informasjonen finner du på kvitteringen.

Bymiljøetaten i Oslo kommune er ansvarlig løyvemyndighet for drosjene og kan kontaktes blant annet hvis du har drosjeklager. Hjemmesiden til Bymiljøetaten finner du her.

Oslo Taxi er ISO-sertifisert etter den nye ISO-standarden ISO 9001:2015, og miljøsertifisert etter ISO 14001:2015. 

Redegjørelse åpenhetsloven Oslo Taxi AS 

 

  1. Innledning

Lov om virksomheters åpenhet og arbeid med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold («åpenhetsloven») trådte i kraft 1. juli 2022. Oslo Taxi AS (OTAS) regnes som en «større virksomhet» og er derfor omfattet av åpenhetsloven, jf. § 2 og § 3.

Etter åpenhetsloven § 4 skal de virksomheter som er omfattet av loven utføre aktsomhetsvurderinger med formål om å identifisere faktiske og mulige negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Etter lovens § 5 skal resultatene fra aktsomhetsvurderingene offentliggjøres gjennom en årlig redegjørelse.

Dette dokumentet inneholder en redegjørelse for OTAS’ aktsomhetsvurderinger og oppfølgingen av disse. Arbeidet med aktsomhetsvurderinger er en kontinuerlig prosess. I tiden fremover vil vi fokusere på å styrke våre systemer for å sikre at vi innhenter relevant informasjon fra våre leverandører. Dette vil gjøre oss bedre rustet til å iverksette tiltak for å stanse, forebygge eller redusere eventuell negativ påvirkning. OTAS’ virksomhet er ikke av en slik karakter at det i alle tilfeller vil være mulig å bytte ut leverandører der det avdekkes negative konsekvenser for menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Det må derfor tilrettelegges for dialog med leverandørene. 

 

  1. Nærmere om virksomheten og forholdet til åpenhetsloven

OTAS er en drosjesentral med hovedkontor i Oslo. OTAS er gjennom Oslo Taxi SA eid av ca. 630 drosjeeiere som driver drosjevirksomhet i Oslo. OTAS er Norges største drosjesentral. Løyvehaverne som er tilsluttet drosjesentralen driver drosjevirksomhet som selvstendig næringsdrivende, i all hovedsak i Osloregionen. De aller fleste har organisert sin virksomhet som enkeltpersonforetak.

Drosjeløyvehavernes tilslutning til OTAS, er regulert gjennom «Vedtekter for Oslo Taxi AS». Her er løyvehaveren og drosjesentralens rettigheter og forpliktelser nedfelt. Alle løyvehavere som er tilsluttet Oslo Taxi AS, er registrert i drosjesentralens systemer, med drosjeløyve og kjøreseddel, slik at sentralen har oversikt over at vilkårene for å drive drosjevirksomhet er oppfylt.

Løyvehavernes tilslutning til OTAS innebærer at de har installert taksameter fra Oslo Taxi, samt er tilknyttet drosjesentralens trafikkdirigeringssystem og finanssystem. Omsetningen i løyvehavernes biler registreres i drosjesentralens systemer, og utbetaling av oppgjør for turer kjørt på kreditt, gjøres gjennom drosjesentralen.

OTAS organiserer bestillingstjenester for drosje, gjennom kundesenter og digitale bestillingsløsninger som app, nettbrett og internettbestilling. Drosjesentralen formidler bestilte turer til de drosjene som er tilmeldt trafikkstyringssystemet til enhver tid. OTAS organiserer videre kjøring under avtaler med det offentlige, som skolekjøring og ulike former for kjøring av tilrettelagt transport.

OTAS tilrettelegger for opplæring av drosjesjåfører som blir ansatt hos innehavere. Alle som skal bli sjåfører, må gjennomgå opplæring i regi av OTAS, før de får utstedt et sjåførkort. Sjåførkortet er nødvendig for å kunne betjene taksametrene som er installert i alle drosjer tilsluttet Oslo Taxi. Når en sjåfør har fått utstedt et sjåførkort, står vedkommende fritt til å velge hvilken løyvehaver hen ønsker å bli ansatt hos. Det er den enkelte drosjeeier som er pliktig til å følge opp sine ansatte, følgelig har sjåførene ikke noe ansettelsesforhold til OTAS.

Oslo Taxi-konsernet er organisert slik:

Oversikt over struktur til Oslo Taxi-konsernet

  • Oslo Taxi AS – 100% eid av Oslo Taxi SA. Selskapet organiserer drift av drosjesentral i Oslo.
  • Oslo Taxibuss AS – 100% eid av Oslo Taxi SA. Selskapet er leverandør av minibusstjenester.
  • CenCom AS – 97% eid av Oslo Taxi SA. Leverandør av taksametersystemer til drosjenæringen.
  • Taxi Sør AS – 51% eid av Oslo Taxi SA. Selskapet organiserer drift av drosjesentral i Kristiansand.

 

I tillegg eier Oslo Taxi SA 50% av aksjene i drosjesentralen Elvebyen Taxi AS i Drammen. 

Virksomhetens organisering og drift er forankret i vårt ISO-system ISO 9001 (Kvalitet) og 14001 (Miljø). Vårt kvalitets- og miljøstyringssystem revideres årlig av en ekstern revisor som gir grunnlag for opprettholdelse av våre ISO-sertifiseringer.

 

  1. Ansvarlig forretningsvirksomhet – forretningside, og verdier

Oslo Taxi-konsernet er en stor leverandør at transporttjenester til private, bedrifter og det offentlige. Oslo Taxi er den del av den «tradisjonelle drosjenæringen», og er eid av drosjeeierne. Oslo Taxi-konsernet leverer tjenester både til kunden som passasjer og til medlemmer, løyvehavere, sjåfører og ansatte. Konsernet leverer også produkter og tjenester til drosjenæringen for øvrig.

Vi leverer lønnsomme transportoppdrag, moderne bestillingsløsninger, enkle driftsstøttesystemer, sikre betalingsløsninger og ønsket kapasitetsutnyttelse under en felles merkevare. Vi leverer velkjente, lett tilgjengelige, miljøeffektive og trygge dør-til-dør transporter til enkeltmennesker og grupper.

Oslo Taxi-konsernet har tre verdier som vi vil at alle som er i kontakt med oss skal oppleve. Dette er:

Likeverd – Effektivitet – Redelighet

Disse verdiene er nedfelt i strategien for Oslo Taxi SA, og er det vi ønsker at alle som er i kontakt med oss skal oppleve. Det er viktig å jobbe aktivt med verdier i hele konsernet for at dette skal oppfylles.

Oslo Taxi-konsernet er den del av en drosjenæring i stor endring, der rammevilkår og arbeidsbetingelser er under press. Dereguleringen av drosjenæringen 1. november 2020 medførte store endringer, der kontrollen med aktørene i næringen har blitt mer krevende. Oslo Taxi-konsernet skal være en aktør som aktivt skal søke å påvirke rammebetingelsene for næringen slik at det kan tilrettelegges for en seriøs drosjenæring og like konkurransevilkår.

Oslo Taxi-konsernet krever ærlighet, integritet og redelighet i alle forhold som angår vår forretningsvirksomhet. Alle skal i sitt virke for Oslo Taxi fremme konsernets grunnleggende verdier. Oslo Taxi skal ha kunden i fokus gjennom å være konkurransedyktig, tilgjengelig og kvalitetsbevisst.

Oslo Taxi-konsernet vektlegger ivaretakelse av lønns- og arbeidsvilkår for eiere og sjåfører i drosjesentralen Oslo Taxi, samt for ansatte sjåfører i Oslo Taxibuss. Oslo Taxi har særlig i forbindelse med dereguleringen vært opptatt av at myndighetene skal sette krav til drosjenæringen som ivaretar grunnleggende menneskerettigheter og anstendige lønns- og arbeidsforhold.

Oslo Taxi-konsernet har retningslinjer for samfunnsansvar, personlig opptreden, samt en varslingsplakat og rutiner for oppfølging av uønskede hendelser. Dette er tilgjengelig for de ansatte gjennom vårt intranett. Oslo Taxi-konsernets aktsomhetsvurderinger er forankret i våre kvalitets- og miljøstyringssystemer og vår ISO-sertifisering.

Våre største innkjøp, er innkjøp av transporttjenester fra løyvehavere i forbindelse med kjøring av kunder etter avtaler med det offentlige. Vi har i den forbindelse god kontroll med at omsetning og lønnsgrunnlag for sjåfører registreres i taksameter, at sjåføren innehar de riktige kvalifikasjoner, samt at kjøretøyet som benyttes blir jevnlig kontrollert.

Selskapene i OTSA-konsernet har interne rutiner for HMS og risikostyring som innebærer at vi kartlegger risiko og iverksetter tiltak der det er nødvendig for å sikre at hensynet til HMS for arbeidstakerne ivaretas.

Oslo Taxi-konsernet har etiske retningslinjer som inkluderer retningslinjer for samfunnsansvar, personlig opptreden, samt en varslingsplakat og rutiner for oppfølging av uønskede hendelser. De etiske retningslinjene omfatter også en rekke andre problemstillinger. De etiske retningslinjene er tilgjengelig for de ansatte gjennom vårt intranett. De etiske retningslinjene er en integrert del av oppfølgingen av våre sjåfører, gjennom kurs og i oppfølgingssamtaler. De etiske retningslinjene er en integrert del av vårt kvalitetssystem.

Vi har rutiner som skal sikre at sjåførene og administrasjonen i sin omgang med kundene, behandler disse med respekt, og ivaretar deres rettigheter.

Med hensyn til ivaretakelse av menneskerettigheter, herunder lønns- og arbeidsvilkår og miljøaspekter hos våre leverandører, har det over tid vært viktig for OTAS å velge velkjente og velrennomerte leverandører.

Selv om slike valg ikke er noen garanti for overholdelse av kravene i åpenhetsloven, er etablerte og velrennomerte leverandører ofte deler av større systemer, der sertifiseringer og dokumentasjon på overholdelse av lovkrav er viktig. Disse aktørene er omfattet av åpenhetslovens bestemmelser. 

 

  1. Faktiske negative konsekvenser og vesentlig risiko for negative konsekvenser

OTAS anerkjenner vårt ansvar for å fremme og overholde grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.

OTAS foretar løpende vurderinger knyttet til risiko for faktiske og potensielle negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter knyttet til vår forretningsvirksomhet, leverandørkjede eller forretningsforbindelser. OTAS foretar årlige vurderinger av alle våre leverandører, der også forholdet til åpenhetsloven nå vil bli inkludert.

Basert på våre aktsomhetsvurderinger, innebærer OTAS’ virksomhet begrenset risiko for negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.

Når det gjelder potensiell negativ påvirkning for grunnleggende menneskerettigheter og andre arbeidsforhold, har vi identifisert arbeidsforhold for våre sjåfører og eiere som det forholdet med størst risiko.

OTAS har ikke avdekket faktiske negative konsekvenser for menneskerettigheter eller anstendige arbeidsforhold blant våre leverandører. Vi har heller ikke mottatt informasjon fra eksterne kilder som viser til konkrete hendelser eller generell bekymring for ovennevnte.

 

  1. Iverksettelse av egnede tiltak

Virksomheter skal iverksette tiltak for å håndtere negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Muligheten for å forebygge negative konsekvenser før de inntrer, er en viktig del av aktsomhetsvurderingene.

Implementering av kvalitets- og miljøstyringssystemer, samt ekstern sertifisering, anses som et viktig tiltak for å redusere risiko i egen virksomhet. Det samme gjelder nært samarbeid med tillitsvalgte og vernetjenesten.

OTAS har identifisert lønns- og arbeidsvilkår for tilsluttede løyvehavere og sjåfører som det området med mulig størst negativ påvirkning. Dette må ses i sammenheng med rammebetingelsene for næringen. OTAS har de siste årene jobbet aktivt opp mot myndigheter og politikere for å legge til rette for mest mulig kunnskapsbaserte beslutninger, og beslutninger som ivaretar hensynet til like konkurransevilkår, og en mest mulig gjennomsiktig og ren næring. Dette arbeidet vil fortsette i 2023. Vi vil også prioritere videreutvikling av systemer og kontrollrutiner som skal sikre ivaretakelse av menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold for eiere og sjåfører som er tilsluttet OTAS.

For OTAS, som er sertifisert på kvalitet (ISO 9001:2015), vil aktsomhetsvurderingene etter åpenhetsloven inkluderes som en integrert del av dette systemet. Dersom vi etter mottatt dokumentasjon, ikke kan være trygge på at grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold er ivaretatt, vil OTAS søke å påvirke leverandøren slik at eventuelle brudd repareres.

OTAS vil publisere årlige redegjørelser etter åpenhetsloven på oslotaxi.no.

Redegjørelse åpenhetsloven Oslo Taxibuss AS 

 

  1. Innledning

Lov om virksomheters åpenhet og arbeid med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold («åpenhetsloven») trådte i kraft 1. juli 2022. Oslo TaxiBuss AS (OTB) regnes som en «større virksomhet» og er derfor omfattet av åpenhetsloven, jf. § 2 og § 3.

Etter åpenhetsloven § 4 skal de virksomheter som er omfattet av loven utføre aktsomhetsvurderinger med formål om å identifisere faktiske og mulige negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Etter lovens § 5 skal resultatene fra aktsomhetsvurderingene offentliggjøres gjennom en årlig redegjørelse.

Dette dokumentet inneholder en redegjørelse for OTBs aktsomhetsvurderinger og oppfølgingen av disse. Arbeidet med aktsomhetsvurderinger er en kontinuerlig prosess. I tiden fremover vil vi fokusere på å styrke våre systemer for å sikre at vi innhenter relevant informasjon fra våre leverandører. Dette vil gjøre oss bedre rustet til å iverksette tiltak for å stanse, forebygge eller redusere eventuell negativ påvirkning. OTBs virksomhet er ikke av en slik karakter at det i alle tilfeller vil være mulig å bytte ut leverandører der det avdekkes negative konsekvenser for menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Det må derfor tilrettelegges for dialog med leverandørene.

 

  1. Nærmere om virksomheten og forholdet til åpenhetsloven

OTB er et selskap som driver minibusstransport. Selskapet har hovedkontor i Oslo. Selskapet driver utelukkende kjøring under transportoppdrag for det offentlige. Hovedtyngden av transport, er transport av skolebarn under avtale med Ruter. Selskapet er eid 100% av Oslo Taxi SA, og er en del av Oslo Taxi-konsernet. Konsernet er et samvirkeforetak eid av mer enn 800 drosjeeiere tilsluttet Oslo Taxi AS. OTB har litt over 200 ansatte, der mange jobber deltid.

Oslo Taxi-konsernet er organisert slik:

Oversikt over struktur til Oslo Taxi-konsernet

 

  • Oslo Taxi AS – 100% eid av Oslo Taxi SA. Selskapet organiserer drift av drosjesentral i Oslo.
  • Oslo Taxibuss AS – 100% eid av Oslo Taxi SA. Selskapet er leverandør av minibusstjenester.
  • CenCom AS – 97% eid av Oslo Taxi SA. Leverandør av taksametersystemer til drosjenæringen.
  • Taxi Sør AS – 51% eid av Oslo Taxi SA. Selskapet organiserer drift av drosjesentral i Kristiansand.

 

I tillegg eier Oslo Taxi SA 50% av aksjene i drosjesentralen Elvebyen Taxi AS i Drammen.

OTB er lokalisert i Oslo, i Bærum og i Ski, med administrativt personale og bussjåfører. Selskapet kjøper i tillegg administrative tjenester av Oslo Taxi AS.

Virksomhetens organisering og drift er forankret i vårt ISO-system ISO 9001 (Kvalitet) og 14001 (Miljø). Vårt kvalitets- og miljøstyringssystem revideres årlig av en ekstern revisor som gir grunnlag for opprettholdelse av våre ISO-sertifiseringer.

 

  1. Ansvarlig forretningsvirksomhet – forretningside, og verdier

Oslo Taxi-konsernet er en stor leverandør at transporttjenester til private, bedrifter og det offentlige. Oslo Taxi er den del av den «tradisjonelle drosjenæringen», og er eid av drosjeeierne. Oslo Taxi-konsernet leverer tjenester både til kunden som passasjer og til medlemmer, løyvehavere, sjåfører og ansatte. Konsernet leverer også produkter og tjenester til drosjenæringen for øvrig.

Vi leverer lønnsomme transportoppdrag, moderne bestillingsløsninger, enkle driftsstøttesystemer, sikre betalingsløsninger og ønsket kapasitetsutnyttelse under en felles merkevare. Vi leverer velkjente, lett tilgjengelige, miljøeffektive og trygge dør-til-dør transporter til enkeltmennesker og grupper.

Oslo Taxi-konsernet har tre verdier som vi vil at alle som er i kontakt med oss skal oppleve. Dette er:

Likeverd – Effektivitet – Redelighet

Disse verdiene er nedfelt i strategien for Oslo Taxi SA, og er det vi ønsker at alle som er i kontakt med oss skal oppleve. Det er viktig å jobbe aktivt med verdier i hele konsernet for at dette skal oppfylles.

Oslo Taxi-konsernet er den del av en drosjenæring i stor endring, der rammevilkår og arbeidsbetingelser er under press. Dereguleringen av drosjenæringen 1. november 2020 medførte store endringer, der kontrollen med aktørene i næringen har blitt mer krevende. Oslo Taxi-konsernet skal være en aktør som aktivt skal søke å påvirke rammebetingelsene for næringen slik at det kan tilrettelegges for en seriøs drosjenæring og like konkurransevilkår.

Oslo Taxi-konsernet krever ærlighet, integritet og redelighet i alle forhold som angår vår forretningsvirksomhet. Alle skal i sitt virke for Oslo Taxi fremme konsernets grunnleggende verdier. Oslo Taxi skal ha kunden i fokus gjennom å være konkurransedyktig, tilgjengelig og kvalitetsbevisst.

Oslo Taxi-konsernet vektlegger ivaretakelse av lønns- og arbeidsvilkår for eiere og sjåfører i drosjesentralen Oslo Taxi, samt for ansatte sjåfører i Oslo Taxibuss. Oslo Taxi har særlig i forbindelse med dereguleringen vært opptatt av at myndighetene skal sette krav til drosjenæringen som ivaretar grunnleggende menneskerettigheter og anstendige lønns- og arbeidsforhold.

Oslo Taxi-konsernet har retningslinjer for samfunnsansvar, personlig opptreden, samt en varslingsplakat og rutiner for oppfølging av uønskede hendelser. Dette er tilgjengelig for de ansatte gjennom vårt intranett. Oslo Taxi-konsernets aktsomhetsvurderinger er forankret i våre kvalitets- og miljøstyringssystemer og vår ISO-sertifisering.

Våre største innkjøp, er innkjøp av minibusser, biler og teknisk utstyr som monteres i disse kjøretøyene. Anskaffelsene av kjøretøy skjer erfaringsmessig i forbindelse med oppstart av nye anbud. I de seneste anbudsprosessene selskapet har deltatt i, har OTB valgt vel etablerte virksomheter i Norge ved anskaffelse av kjøretøy. Dette innebærer at leverandørene har relevante systemer for risikostyring og oppfølging av myndighetskrav, herunder åpenhetsloven.

Selskapene i Oslo Taxi-konsernet har interne rutiner for HMS og risikostyring som innebærer at vi kartlegger risiko og iverksetter tiltak der det er nødvendig for å sikre at hensynet til HMS for arbeidstakerne ivaretas.

Oslo Taxi-konsernet har etiske retningslinjer som inkluderer retningslinjer for samfunnsansvar, personlig opptreden, samt en varslingsplakat og rutiner for oppfølging av uønskede hendelser. De etiske retningslinjene omfatter også en rekke andre problemstillinger. De etiske retningslinjene er tilgjengelig for de ansatte gjennom vårt intranett. De etiske retningslinjene er en integrert del av oppfølgingen av våre sjåfører, gjennom kurs og i oppfølgingssamtaler. De etiske retningslinjene er en integrert del av vårt kvalitetssystem.

Med hensyn til ivaretakelse av menneskerettigheter, herunder lønns- og arbeidsvilkår og miljøaspekter hos våre leverandører, har det over tid vært viktig for OTB å velge velkjente og velrennomerte leverandører.

Selv om slike valg ikke er noen garanti for overholdelse av kravene i åpenhetsloven, er etablerte og velrennomerte leverandører ofte deler av større systemer, der sertifiseringer og dokumentasjon på overholdelse av lovkrav er viktig. Disse aktørene er omfattet av åpenhetslovens bestemmelser.

Vi har rutiner som skal sikre at sjåførene og administrasjonen i sin omgang med kundene, behandler disse med respekt, og ivaretar deres rettigheter.

 

  1. Faktiske negative konsekvenser og vesentlig risiko for negative konsekvenser

OTB anerkjenner vårt ansvar for å fremme og overholde grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.

OTB foretar løpende vurderinger knyttet til risiko for faktiske og potensielle negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter knyttet til vår forretningsvirksomhet, leverandørkjede eller forretningsforbindelser. OTB foretar årlige vurderinger av alle våre leverandører, der også forholdet til åpenhetsloven nå vil bli inkludert.

OTBs innkjøp kan grovt sett deles i tre; innkjøp av transporttjenester fra underleverandører, innkjøp av minibusser og biler, innkjøp av teknisk utstyr til minibusser og biler.

Basert på våre aktsomhetsvurderinger, innebærer OTBs virksomhet begrenset risiko for negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Hoveddelen av våre leverandører er større og velkjente leverandører som selv er omfattet av åpenhetsloven.

Når det gjelder potensiell negativ påvirkning for grunnleggende menneskerettigheter og andre arbeidsforhold, har vi identifisert at den største risikoen knytter seg til anskaffelse av IT-utstyr.

OTB har ikke avdekket faktiske negative konsekvenser for menneskerettigheter eller anstendige arbeidsforhold blant våre leverandører. Vi har heller ikke mottatt informasjon fra eksterne kilder som viser til konkrete hendelser eller generell bekymring for ovennevnte.

 

  1. Iverksettelse av egnede tiltak

Virksomheter skal iverksette tiltak for å håndtere negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Muligheten for å forebygge negative konsekvenser før de inntrer, er en viktig del av aktsomhetsvurderingene.

Implementering av kvalitets- og miljøstyringssystemer, samt ekstern sertifisering, anses som et viktig tiltak for å redusere risiko i egen virksomhet. Det samme gjelder nært samarbeid med tillitsvalgte og vernetjenesten.

OTB legger vekt på å ha langsiktige relasjoner til få og store leverandører. Selv om leverandørenes renomme i seg selv ikke er noen garanti for overholdelse av krav til menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, mener OTB et risikoreduserende tiltak i seg selv er å ha færrest mulig leverandører å forholde seg til.

OTB har flere store leverandører der forholdet til åpenhetsloven er ivaretatt. Disse prioriteres som nevnt ikke i det videre arbeidet. OTB har videre gode systemer for å sikre ivaretakelse av arbeidsforhold for ansatte, og dette vil heller ikke prioriteres i 2023.

Vi vil i 2023 særlig prioritere leverandører av IT-systemer og IT-utstyr, for å kunne dokumentere at disse leverandørene overholder grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, også i sin leverandørkjede.

For OTB, som er sertifisert på kvalitet (ISO 9001:2015), vil aktsomhetsvurderingene etter åpenhetsloven inkluderes som en integrert del av dette systemet. Dersom vi etter mottatt dokumentasjon, ikke kan være trygge på at grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold er ivaretatt, vil OTB søke å påvirke leverandøren slik at eventuelle brudd repareres.

OTB vil publisere årlige redegjørelser etter åpenhetsloven på oslotaxi.no

Kvalitetspolicy

Oslo Taxi skal være den foretrukne sentralen for potensielle taxikunder. Vi skal levere tjenester av høy kvalitet og i henhold til gjeldende lover, regler og standarder, på en måte som tilfredsstiller våre kunders forventinger og behov.

Vårt valg om å innføre ledelsessystemer (ISO) for kvalitet og miljø er basert på et ønske om å ha et system som sørger for at vi når de kvalitets og miljømål vi har satt oss.

Vi forplikter oss til å oppfylle alle krav ved å ha fokus på kontinuerlig forbedringer i alle ledd i organisasjonen og av ledelsessystemet for kvalitet og miljø.

Ved hjelp av regelmessige kurs, kontroller og målinger forsikrer vi oss om at våre kvalitets- og miljømål blir nådd, er forstått og etterlevd av alle i organisasjonen.

Miljøpolicy

Oslo Taxi skal være en tydelig bidragsyter i arbeidet med drosjenæringens klima- og miljøutfordringer. Vi mener at vi ved å ha en god miljøprofil vil bidra til å skape varige konkurransefortrinn og et godt omdømme. Derfor har vi valgt å bli miljøsertifisert etter ISO 14001:2015.

Oslo Taxi anerkjenner at vår virksomhet påvirker ytre miljø og klimaendringer, både gjennom egen aktivitet og indirekte via våre kunder, samarbeidspartnere og leverandører. Vi ser også at konsekvensene av klimaendringene vil virke inn på våre forretningsområder.

Av den grunn tar Oslo Taxi et ansvar for ytre miljø og klima som skal være forpliktende for hele vår virksomhet og integreres i den daglige driften.

Alle i Oslo Taxi er forpliktet av miljøpolicyen. Dette innebærer også en forpliktelse til kontinuerlig forbedring av miljøforholdene og til å overholde myndighetskrav og de krav som organisasjonen selv har pålagt seg. Organisasjonen forplikter seg til å overholde samsvarsforpliktelsene og til en kontinuerlig forbedring av ledelsessystemet for miljø, for derigjennom å forbedre organisasjonens miljøprestasjon.

Vi vil fokusere på å redusere Oslo Taxis miljøbelastning, spesielt på forhold knyttet til energibruk og utslipp av klimagasser.

Oslo Taxi skal føre en åpen, konstruktiv og proaktiv dialog med samarbeidspartnere, lokalsamfunn, myndigheter og andre interessenter for å redusere miljøpåvirkningen. Oslo Taxi bidrar aktivt mot myndigheter for å finne gode overgangsløsninger for å få næringen over på en mer bærekraftig bilpark.

Transportvillkår for Oslo Taxi
  1. Om reisevilkårene

Transportvilkårene nedenfor gjelder for alle reisende med Oslo Taxi, uavhengig av om bestillingen er foretatt via Taxifix-appen eller andre bestillingsapplikasjoner, nettside, telefon, drosjeholdeplass eller om drosjen er praiet på gaten. Ved å bestille en tur, godtar kunden våre transportvilkår.

Kunden inngår en avtale med en løyvehaver eller sjåfør tilsluttet Oslo Taxi. Transportvilkårene regulerer avtalen mellom løyvehaver/sjåfør og kunden. Nedenfor brukes sjåfør som fellesbetegnelse for løyvehaver og sjåfør. 

Disse transportvilkårene gjelder sammen med Oslo Taxi sitt «Reglement for person- og pakketransport med drosjeløyve i Oslo Taxi» (takstreglementet). I takstreglementet er sentralens til enhver tid gjeldende priser fastsatt.

 

  1. Bestilling av transport

Kunden kan bestille drosje fra Oslo Taxi gjennom Taxifix-appen, på oslotaxi.no, fra vårt kundesenter (02323) og gjennom andre bestillingskanaler. Ved bestilling av drosje, skal kunden oppgi relevante opplysninger som er nødvendige for å kunne utføre transportoppdraget. Dersom kunden trenger bil med utvidet setekapasitet eller annen form for spesialtransport, skal dette opplyses ved bestilling. Det samme gjelder dersom kunden har andre behov, som stor bagasje, barneseter, mv.

Dersom bestillingen gjelder flere enn 4 passasjerer, skal kunden betale for det antall passasjerer som det er bestilt bil til, uavhengig av antall passasjerer som faktisk gjennomfører reisen.

Når kunden har bestilt drosje får vedkommende en SMS med et referansenummer. Når en sjåfør har akseptert turen og er på vei til kunden, vil kunden motta en ny SMS om hvilken bil som er på vei. Denne SMS-en koster 1,- som belastes kundens mobilabonnement. Dersom kunden ikke ønsker å motta SMS kan kunden kontakte oss og oppgi dette. Dersom bekreftelsen ikke er i samsvar med bestillingen, må kunden umiddelbart kontakte Oslo Taxi på 02323.

Kundens bestilling sendes til drosjer som er i nærheten av hentestedet, og kunden vil normalt bli tildelt en bil med det samme. Unntak fra dette er ved forhåndsbestillinger hvor turen ikke tildeles før hentetiden nærmer seg. Andre unntak er ved ekstreme forhold som påvirker vårt tilbud, for eksempel ved trafikale forhold vi ikke rår over og som påvirker alle trafikanter. Sjåføren som får tildelt turen vil få kundens telefonnummer som en del av bestillingen, og kunden vil ofte bli oppringt av sjåføren for å forsikre hen om at bilen er på vei og at kunden står på avtalt sted.

Kundens referansenummer skal stemme med det sjåføren oppgir ved henting. Sjåfør skal opplyse om navn eller referansenummer på bestilling, slik at kunden kan sjekke om hen har fått riktig bil.

Ved bestilling av drosje, plikter kunden å gjennomføre turen med den drosjen som møter opp, så lenge den kan gjennomføre oppdraget. Dersom kunden ikke ønsker å gjennomføre turen med den tilsendte bilen, kan sjåføren kreve at kunden betaler minstepris for oppmøtet.  

Hvis kunden ikke møter opp som avtalt, kan drosjeeier kreve et bomturgebyr, tilsvarende minstepris, for tapt tid og kjøring til hentestedet. Det er kundens ansvar å møte opp, slik at sjåfør lett kan finne kunden.

Ved praiing av drosje på holdeplass eller gaten, har publikum selv rett til å velge hvilken drosje kunden ønsker å gjennomføre turen med.

Avbestilling av en forhåndsbestilling må skje senest 30 minutter før avtalt hentetidspunkt. Hvis turen ikke blir avbestilt innen denne fristen må kunden betale minstepris. Direktebestilte biler kan ikke avbestilles, og kunden må betale gjeldende minstepris for oppmøtet.

 

  1. Prisberegning og maksimalpris

Taksameterpris

Gjeldende priser er fastsatt i Oslo Taxis takstreglement og finnes på våre nettsider, www.oslotaxi.no. Start-, vente- og kjøretakster finner du også på takstoblater som er klistret på Oslo Taxis biler.

Prisen kunden betaler i bilen etter at turen er kjørt, beregnes i taksameteret. Prisen er løpende, og er basert på avstanden du har blitt kjørt, og tiden turen har tatt, i tillegg til en startpris. Enkelte tjenester genererer en tilleggskostnad. Disse fremkommer av takstreglementet.  

Maksimalpris

Alle forbrukerkunder som oppgir et tilstrekkelig definert bestemmelsessted for en ønsket drosjereise, skal motta et pristilbud før de inngår en avtale om transport, dvs. før reisen starter. Pristilbudet skal angi totalprisen for reisen. Pristilbudet kan gis ved bestilling, enten det turen bestilles gjennom app, på nett, eller fra vårt kundesenter. Dersom kunden ved praiing ellet tur fra holdeplass ikke etterspør en makspris, skal sjåføren spørre kunden om kunden ønsker å få oppgitt en makspris for reisen før den starter.

Maksprisen er den høyeste prisen turen maksimalt kan ende på, men viser taksameteret en lavere pris ved turens slutt, er det den laveste prisen kunden skal betale.

Maksprisen forutsetter at kunden står klar når bilen kommer, at turen går direkte mellom oppgitt hente- og leveringsadresse uten opphold eller stopp på veien, og at turen ikke inkluderer andre tillegg i prisen. Dersom sjåføren må vente mer enn 5 minutter på kunden eller kunden ønsker å gjøre endringer eller stopp underveis, gjelder ikke maksprisen og denne vil da kunne annulleres av sjåfør, og turen vil kjøres videre på taksameter. Kunden skal alltid informeres om annullering av maksprisen før dette gjøres. Sjåføren kan aldri annullere maksprisen dersom det oppstår trafikale utfordringer, som kø, ulykker mv. Reglene om prisopplysning er fastsatt i forskrift om prisopplysninger for varer og tjenester (prisopplysningsforskriften) kapittel 7B.

Reglene om makspris gjelder ikke overfor næringsdrivende. Kunder som reiser i jobbsammenheng, plikter sjåføren ikke å gi et makspristilbud. Det er i mange sammenhenger vanskelig å vite om en kunde kjører for egen regning eller om arbeidsgiver betaler. Vi anbefaler derfor at alle kunder spørres om de ønsker en makspris, eventuelt at det avklares med kunden før turen starter om det er en jobbreise eller ikke.

Dersom kunden har fått en makspris enten ved bestilling gjennom Taxifix-appen eller ved bestilling gjennom kundesenteret, skal sjåføren uansett ikke annullere maksprisen selv om kunden bekrefter at reisen er en jobbreise.

Det er også fullt mulig å avtale pris med sjåfør. Dette blir da en muntlig avtale mellom kunden og sjåfør. Beløpet skal slås inn på taksameteret med en gang prisen er avtalt og turen starter.

 

  1. Rett til avvisning av oppdrag

Sjåfør kan avvise personer som er beruset/ruset, som opptrer truende, eller der det finnes andre saklige grunner for avvisning av en kunder. Kunden har alltid rett til å medbringe førerhund, såframt bilen ikke har kategori «allergibil» gitt av Oslo Taxi.   

 

  1. Utførelsen av oppdraget

Sjåfør skal kjøre den korteste veien til bestemmelsesstedet, med mindre kunden har ønske om en spesifikk reiserute. Sjåfør skal opptre høflig overfor kunden, og skal uoppfordret bistå kunden inn i bilen, dersom kunden har behov for det.

Dersom kunden trenger assistanse fra drosjen til inngangsdør eller lignende, kan kunden anmode sjåfør om bistand. Bistand sjåføren yter kunden, etter dennes ønske til, fra eller utenfor transportmidlet, skjer for kundens risiko.

Ved bestilte turer, skal kunden vente på drosjen ute på gaten eller i umiddelbar nærhet av avtalt hentested. Når drosjen er bestilt til et bestemt tidspunkt, skal kunden være klar til avhenting på avtalt tidspunkt. Når drosjen ankommer kunden, skal sjåfør, dersom kunden ikke står ved avtalt hentested, tilkjennegi sin ankomst enten gjennom Taxifix-appen eller ved telefon eller sms.

Ved bestilte turer, skal drosjen kjøre til kunden i fremmøtetakst. Sjåfør skal ikke starte taksameteret før vedkommende er fremme hos kunden, og har varslet kunden om at han er kommet. Ved forhåndsbestilling til et bestemt tidspunkt, kan taksameteret ikke startes før avtalt oppmøtetidspunkt, med mindre kunden kommer inn i bilen og turen starter før avtalt tidspunkt.

Må en tur avbrytes på grunn av feil med kjøretøyet, har sjåføren ikke krav på betaling for den utførte kjøring, hvis han ikke innen rimelig tid kan skaffe annen drosje. Dersom ny drosje skaffes, kan sjåføren kreve betalt for det han har kjørt, fratrukket den nye drosjens fremmøtepris. Hvis passasjeren ikke ønsker en annen drosje, har sjåføren krav på betaling for den kjøring som er utført.

Ved avbrytelse av tur på grunn av vær- og/eller føreforhold, har sjåføren krav på betaling for kjørt lengde. Forsinkelser som skyldes trafikale og meteorologiske forhold, gir ikke kunden rett til avkorting i pris.

 

  1. Betaling og kvittering, sikkerhet for betaling

Pris for reisen skal beregnes etter Oslo Taxis takstreglement. Kunden skal betale for reisen ved reisens avslutning med kreditt- eller debetkort, Taxicard, Vipps, eller mot kontant betaling. Reisen kan også betales med rekvisisjon. Sistnevnte må avklares med sjåfør før reisens start.

Sjåfør har anledning til å kreve forhåndsbetaling fra kunden, eller at betalingskort valideres før reisens start.

Ved bestilling gjennom app eller nett, kan reisen betales på forhånd når bestillingstjenesten har denne muligheten. Forutsetningen for å benytte forhåndsbetaling, er at kunden skal reise direkte fra avreisested til destinasjon, uten stans underveis, og uten at kunden underveis endrer reiserute eller destinasjon.

Kunden vil da først bli belastet en maksimalpris, som etter reisens avslutning vil bli korrigert til taksameterpris, jf. punkt 3 ovenfor om maksimalprisberegning. Dersom kunden bryter forutsetningene for maksimalprisen, kan sjåføren avslutte den forhåndsbetalte turen og starte en ny tur der det kreves betalt etter taksameterpris.

Sjåfør skal ved reisens avslutning uoppfordret spørre kunden om vedkommende ønsker en kvittering. Kvitteringen skal inneholde de relevante opplysninger om reisen. Registrerer du dine betalingskort på oslotaxi.no, vil du automatisk motta kvittering så lenge du bruker et registrert kort. Dersom du bestiller reisen i Taxifix-appen, vil kvitteringen være tilgjengelig der etter reisens avslutning.

Dersom kunden ikke kan gjøre opp for seg ved reisens avslutning, kan sjåføren kreve at kunden underskriver et gjeldsbrev, godkjent av drosjesentralen, som sikkerhet for betaling.

 

  1. Bagasje

Transport av vanlig bagasje og reisegods er inkludert i takstene. Turer med sammenleggbar rullestol, gåstol eller barnevogn kjøres på vanlig takst uten tillegg for frakt av disse. Ved bagasje utover dette, gjelder egne satser fastsatt i Oslo Taxis takstreglement.

Løyvehaver/sjåfør skal bistå kunden med å legge bagasje inn i drosjen. Løyvehaver kan avvise bagasje og annet som etter sitt omfang eller utforming ikke er egnet til å bli transportert i drosjen.

Dersom kunden har mer enn 1 koffert og 1 håndbagasje per person, skal dette opplyses ved bestilling av bil, slik at sentralen kan formidle en drosje som er tilpasset oppdragets art. 

Oslo Taxi oppbevarer ikke hittegods. Hittegods skal sjåførene levere til Oslo Politidistrikt, og kan hentes av kunden der.

 

  1. Ansvar

Ved skade på person eller gods som følge av en reise med Oslo Taxi, kan du være berettiget erstatning fra løyvehaver eller sjåfør. Det er da viktig at du varsler oss skriftlig på kvalitet@oslotaxi.no så snart som mulig.

Løyvehavers eller sjåførs ansvar for skader på personer eller gods som blir transportert i drosjen, er nærmere regulert i bilansvarsloven. Det innebærer som hovedregel at en eventuell erstatning utbetales gjennom det forsikringsselskap der drosjen er forsikret, og skade på person eller gods må som hovedregel meldes dit. Oslo Taxi skal bistå kunden med informasjon om hvilket forsikringsselskap krav skal rettes til. Dersom skaden ikke dekkes av bilens forsikringsselskap, kan kunden ha krav på erstatning direkte fra løyvehaver eller sjåfør. Dette følger i så fall alminnelige erstatningsrettslige regler.

Løyvehavers ansvar er begrenset til direkte skader, slik at han ikke er ansvarlig for følgeskade eller tredjepartsskade. Løyvehavers ansvar for skade på ting eller gjenstander tilhørende kunden, er begrenset i overensstemmelse med bilansvarsloven § 5, som innebærer at det bare kan kreves erstatning for klær man har på seg og egne bruksgjenstander som man vanligvis har med seg.

Ved forsinkelser er løyvehavers ansvar begrenset til transportens kostnader. Ansvar foreligger ikke dersom forsinkelsen skyldes kunden eller omstendigheter som sjåføren ikke kunne unngå og hvis følger han ikke kunne forebygge.

Vi er uten ansvar hvis vår mulighet til å utføre tjenestene er redusert eller bortfalt, eller det oppstår en skade, som følge av omstendigheter utenfor vår kontroll, for eksempel myndighetshandlinger, streik eller annen arbeidskonflikt, drivstoffmangel, maskin- eller andre kjøretøyskader, ekstreme værforhold eller uventet driftsforstyrrelse.

Dersom det oppstår en skade, er kunden forpliktet til å gjøre det som er rimelig for å begrense skaden. Vi er ikke forpliktet til å betale erstatning for den delen av skaden kunden burde ha vært i stand til å unngå.

 

  1. Klager og reklamasjon

Dersom det foreligger uenighet mellom sjåfør eller kunde, eller kunden ikke er fornøyd med gjennomføringen av reisen, ønsker vi at kunden skal ta kontakt med oss på kvalitet@oslotaxi.no.

Den som vil kreve erstatning for tap må henvende seg skriftlig til løyvehaver og Oslo Taxi om dette uten grunnet opphold.

Krav om erstatning etter disse transportvilkårene, foreldes etter et år med mindre andre frister skal anvendes i medhold av annen lovgivning.

Vi dekker ikke tap som er forårsaket av forhold som er utenfor vår kontroll, slik som for eksempel trafikale forhold eller værforhold (såkalt force majeure).