Vi tilbyr flere typer kurs og opplæring for de som ønsker å begynne som taxisjåfør i Oslo Taxi.
En god sjåfør gir hyggelige turer - Bli sjåfør i Oslo Taxi!
Meld deg på kurs på våre kurssider
Det er ulike krav til helt nye sjåfører og til sjåfører som tidligere har kjørt for Oslo Taxi.
For å kjøre drosje generelt må du ha politiets kjøreseddel og gyldig førerkort. Kravene for å få kjøreseddel er som følger (gjelder fra 1. november 2020):
- Søkeren må være fylt 20 år og ha tilfredsstillende vandel.
- Søker av kjøreseddel må oppfylle de samme krav til helse som for førerkort klasse D og DE. Legeattest skal, som i dag, vedlegges ved søknad om kjøreseddel og søknad om fornying av kjøreseddel.
- Videre må søker av kjøreseddel til drosje, ha hatt førerkort klasse B i minst to år sammenhengende før kjøreseddel kan utstedes.
- Nye krav til helse samt krav om førerkort klasse B i minst to år sammenhengende, gjelder for alle som søker om kjøreseddel til drosje eller om fornying av kjøreseddel til drosje.
- For utenlandske statsborgere kreves det i tillegg 4 års botid i Norge før kjøreseddel kan utstedes. Yrkestransportloven § 37 c fastsetter noen unntak fra dette.
- Du må ha tilstrekkelig faglig kompetanse for å kunne søke om kjøreseddel for drosjesjåfører. Ved søknad om kjøreseddel eller søknad om fornying av kjøreseddel skal søker legge ved bevis for slik faglig kompetanse. Kravet om faglig kompetanse er oppfylt enten ved å gjennomføre en sjåføreksamen hos Statens vegvesen, eller ved at søker innehar gyldig bevis for yrkessjåførkompetanse for persontransport etter yrkessjåførforskriften. Kravet om avlagt eksamen for sjåførutdannelse gjelder kun for nye søkere til kjøreseddel. Det vil si at de som har kjøreseddel når det nye regelverket trer i kraft er unntatt kravet om avlagt sjåføreksamen når kjøreseddelen fornyes.
Politiet har opphevet sitt krav til kjennskapsprøve for Oslo og Akershus. Oslo Taxi har imidlertid en egen kjennskapsprøve for de som ønsker å bli sjåfører i Oslo Taxi.
For å kjøre drosje i Oslo Taxi må du i tillegg være presentabel, vennlig og serviceinnstilt. Vi krever at du snakker norsk dagligtale og behersker norsk skriftlig.
Krav til nye sjåfører i Oslo Taxi
Kravene er som følger:
Registrering, kjennskapsprøve og samtale
Du melder deg på ved å trykke på den blå knappen "Bli sjåfør" her på venstre side.
Du vil på denne siden finne ledige tidspunkt for kjennskapsprøve og intervju. Når du har registrert deg, møter du til avtalt tidspunkt i Trondheimsveien 100, og har med deg ditt førerkort og kjøreseddel fra Politiet.
Alle som vil bli sjåfør i Oslo Taxi, må gjennomføre denne prøven og samtalen. Du vil måtte betale et gebyr på 500 kroner. Beløpet refunderes ikke hvis du ikke møter.
I samtalen vil blant annet din språkforståelse i norsk bli vurdert. Etter samtalen vil det bli foretatt en vurdering. Her vil det blant annet bli avgjort om det kreves en egen språktest. Du vil få rede på resultatet av vår vurdering pr. e-post, få dager etter samtalen. Dersom du må ha en språktest i tillegg til samtalen, vil du få en særskilt time som vi avtaler med deg. Du må ta med førerkort når du skal ta språktesten. Språktesten koster 500 kroner per gang.
Søkere, som ikke går videre etter samtalen og/eller språktesten, får avbrutt søkeprosess.
Søkere, som går videre, fortsetter med:
- Kjennskapsprøve, hvis du ikke har bestått første gang du møtte
- Aspirantkurs med eksamen
Du kan lese mer om prøvene nedenfor.
Lokal kjennskapsprøve for Oslo Taxi
Før du tar kjennskapsprøven må du kjøpe en kartbok for Oslo og Akershus, samt pensumhefte for kjennskapsprøven. Begge deler kan du kjøpes hos oss i Trondheimsveien 100. Vi anbefaler alle som skal ta kjennskapsprøven å studere pensumheftet godt før prøven avlegges. I tillegg er det viktig at du kjører rundt i Oslo og Akershus, for å gjøre deg kjent med steder og veier.
Ta med: Politiets kjøreseddel og førerkort.
Priser: se eget avsnitt
BINDENDE PÅMELDING.
Aspirantkurs
Oslo Taxi har en god posisjon i markedet med en høy grad av kundetillit. Alle som skal begynne som sjåfør må derfor gjennom flere tester før de får adgang til taxikurset. Hvis søker mangler fullstendig norsk barn/ungdomsskole med karakter 3 må søker avlegge norskprøve. Alle nye må bestå Oslo Taxi sin egen oslokjentmannsprøve før søkerne kan delta på kurset.
Aspirantkurset er fordelt på fire deler.
Del 1: Kurset har et bredt taxifaglig innhold. Stikkord er taksameteropplæring, skiftdata og oppgjør med løyvehaver mm.
Kursstart kl. 16 til 21. Taxikurser på fire dager, dag fem er det eksamen fra kl. 10 til 13, uteksaminering første mandag etter eksamen kl. 13 til 15.
Del 2: Service og kvalitet - Varighet ca. 2,5 timer
(gjennomføres 2 måneder etter bestått Aspirantkurs)
Del 3: Transport av personer med demens og kjøreadferd - Varighet ca. 2,5 timer
(gjennomføres 4 måneder etter bestått Aspirantkurs)
Del 4: Omdømme og oppdateringer - Varighet ca. 2,5 timer
(gjennomføres 6 måneder etter bestått Aspirantkurs)
Del 2, 3 og 4 gjennomføres hver annen måned etter at du har bestått eksamen til del 1 av kurset. Materiell til disse delene vil du få når det nærmer seg kursdatoene.
Du plikter å være med på disse kursene for at du skal slippe å betale kursavgifter og for at ditt ID-kort ikke skal bli sperret.
Aktuelle temaer på kursene:
Generell kundeservice, herunder ekstraservice som skal tilbys eldre mennesker, forretningsfolk og de yngre som skal på byen. Miljøbilkjøring, holdeplassbruk og at vi er ute til tjeneste for kundene på rett sted til rett tid.
Kurset har forebyggende ranskurs og førstehjelp. Med mindre kontanthåndtering i drosjene (mer kortbruk) opprettholder kurset likevel forebyggende ran og alarmprosedyre i opplæringen. Alarm kan brukes ved andre akuttsituasjoner enn ran og sentralen følger alltid en bestemt prosedyre, på kurset blir du derfor godt orientert om alarmbehandling og beredskapstiltak.
Sikring av barn. Reglene og utstyret vi bruker i bilene gjennomgås nøye slik at sjåførene alltid kjører barn iht. regelverk.
Bruk av uniform, merkevarebygging, og taksttabell (med Airport). Andre temaer som er spesielt krevende eks oppkast pga. rus eller sykdom utdypes også i kurset.
Kurset identifiserer utfordrere i taximarkedet. Eksempel på dette er andre sentraler.
Oslo Taxi sine muligheter i markedet er å stramme fokus på enhetlig uniformering og på en god og jevn kvalitet i kundeopplevelsen. Oslo Taxi kan i begrenset grad tilpasse prisene til konkurrentene utenfor taxi, produktet vi leverer må derfor møte kundenes forventning til kvalitet/pris. Vår eksistensberettigelse avhenger av en høy kvalitet.
Oslo Taxi har en høy andel sjåfører med minoritetsbakgrunn. Kurset adresserer utfordringer knyttet til kultur/ religion med kunnskap og smidighet. Multikultur er ikke en utfordring, det er heller en styrke i Oslo Taxi sin posisjon.
Oslo Taxi sine verdier LER (likeverd, effektivitet og redelighet) er en rød tråd gjennom hele kurset. Atferden vår skal alltid være innenfor verdigrunnlaget.
Hvis kandidaten ikke består eksamen, vil det foretas en vurdering om det skal gis mulighet for en ny del-eksamen i påfølgende uke. Denne vurderingen baseres på om kandidaten ved avlagt eksamen viste god forståelse, og kun mangler noen få riktige svar for å få bestått.
Hvis du ikke består eksamen/del-eksamen, må du ta et nytt Aspirantkurs.
Hvis det viser seg at søker under utdanningsløpet ikke innfrir krav til adferd og språk, kan vi avslutte undervisningen uten at søker får ID-kort i Oslo Taxi.
Priser, se eget avsnitt.
Priser
Priser:
Kjennskapsprøve og intervjugebyr: 500 kroner.
Vi har for tiden gratis Aspirantkurs. For å få dette gratis må du gjennomføre kursløpet for aspirantperioden (seks måneder) og kjøre minimum ett skift i uken. Hvis du ikke følger kursløpet eller ikke kjører ett skift per uke, vil du måtte betale 2 500 kroner i kursavgift.
Øvrige priser
Språktest | 500,- |
Omdømmekurs (aspirantkurs del 4) | 500,- |
Etterutdanningskurs (alle) | 500,- |
Fra eier i annet taxiselskap til sjåfør i Oslo Taxi
Eiere i andre selskap som ønsker å bli sjåfør i Oslo Taxi kan følge vanlig søkerprosess, men vil ikke få utlevert sitt ID-kort før eksamen er bestått og man har avsluttet sin tilknytning i tidligere taxiselskap.
Hvis man oppsigelsestid i sin nåværende sentral, vil man ikke få meldt seg opp til Aspirantkurs før siste måned av oppsigelsestiden. Man må selv følge opp dette ved å sende inn en e-post til kurs@oslotaxi.no.
Etter uteksaminering har du 14 dager på å hente ditt ID-kort.
Prøveperiode på 6 måneder - "grønn" sjåfør
Det første ID kortet som du får utdelt i Oslo Taxi varer i seks måneder, og ID kortet ditt har grønn stripe. Dette betyr at du er inne i en prøveperiode, og vi krever at du som Grønn sjåfør hos oss utfører sjåføryrket etter vår standard.
Du skal gjennomføre følgende kurs.
Del 2: Service og kvalitet - Varighet ca. 2,5 timer
(gjennomføres 2 måneder etter bestått Aspirantkurs)
Del 3: Transport av personer med demens og kjøreadferd - Varighet ca. 2,5 timer
(gjennomføres 4 måneder etter bestått Aspirantkurs)
Del 4: Omdømme og oppdateringer - Varighet ca. 2,5 timer
(gjennomføres 6 måneder etter bestått Aspirantkurs)
Del 2, 3 og 4 gjennomføres hver annen måned etter at du har bestått eksamen til del 1 av kurset. Materiell til disse delene vil du få når det nærmer seg kursdatoene.
Du plikter å være med på disse kursene for at du skal slippe å betale kursavgifter og for at ditt ID-kort ikke skal bli sperret.
Etter vellykket gjennomført prøveperiode blir du registrert som vanlig rød sjåfør og ID kortet får en varighet på 24 måneder.
Krav til tidligere sjåfører (må ha kjørt i Oslo Taxi)
Tidligere sjåfører i Oslo Taxi som ikke har kjørt på 3 år og som på nytt ønsker å bli sjåfør hos oss, må forholde seg til dette:
Registrering og samtale
Dette gjelder fravær* utover 3 år.
Når du har registrert deg, møter du til avtalt tidspunkt i Trondheimsveien 100 for intervju, og har med deg ditt førerkort og kjøreseddel fra Politiet.
Alle som vil bli sjåfør i Oslo Taxi, må gjennomføre denne samtalen.
Du vil måtte betale et intervjugebyr på 500 kroner. Dette beløpet vil bli trukket ifra senere kursavgift. Beløpet refunderes ikke hvis du ikke møter til intervju. Skulle du ikke komme videre vil du få beløpet tilbakebetalt.
I denne samtalen vil blant annet din språkforståelse i norsk bli vurdert. Etter samtalen vil det bli foretatt en vurdering. Her vil det blant annet bli avgjort om det kreves en egen språktest. Har du vitnemål fra språktester eller annen utdanning, vil dette være gunstig. Du vil få rede på resultatet av vår vurdering per e-post, første virkedag etter samtalen. Dersom du må ha en språktest i tillegg til samtalen, vil du få en særskilt time som vi avtaler med deg. Du må ta med førerkort når du skal ta språktesten.
Du kan lese mer om prøvene nedenfor.
Søkere som ikke går videre etter samtalen får avbrutt søkeprosess.
Søkere som går videre fortsetter med:
- Ved fravær fra 3 til 5 år - Mini-Aspirantkurs
- Ved fravær over 5 års - fullt ut Aspirantkurs med eksamen
Alle prøver må bestås for å få Oslo Taxis ID-kort.
* Fravær regnes fra siste utførte tur.
Etterutdanningskurs
For priser, se under "Krav til nye sjåfører i Oslo Taxi"
Etter lengre fravær
6 måneder til 3 års fravær*: Skal gjennomføre ett etterutdanningskurs (se over). ID-kort vil ikke bli utstedt før kurset er gjennomført.
Priser, se avsnitt over under "Krav til nye sjåfører i Oslo Taxi".
* Fravær regnes fra siste utførte tur.